Boganmeldelse: Når en Gris vil danse ballet, hvad gør den så?

Camamamillas datter sidder med et spritnyt eksemplar af den nye børnebog Grisen Der Ville Danse Ballet.
Camamamillas datter sidder med et spritnyt eksemplar af den nye børnebog ‘Grisen Der Ville Danse Ballet’.

Har du nogensinde set en gris danse ballet, spørger forfatteren, som det første, når man åbner bogen. Det er nok de færreste, der kan svare ja til det. Men ikke desto mindre handler bogen Grisen der gerne ville danse ballet om en gris, der har et ønske og en drøm, der falder helt uden for, hvad den normalt burde kunne og burde. Momsterbørnene og deres mødre har testet den helt nye bog for at finde ud af, om den søde gris, nogensinde kommer til at danse rundt i en tutu-skørt.

Med i testen var følgende tre Momstere:

Nicoline Holm

Nicoline med den fine bog

Emma og jeg bruger meget tid på at læse bøger, bøger omhandlende snart hvad som helst. Vi synes, at det er hyggeligt at læse sammen og så er det en god måde at koble lidt fra på og få en lille pause. Emma er begyndt at “læse” højt for både far, mor og bamser – det er ret hyggeligt. Jeg var lidt skeptisk over, om mødet med endnu en gris, ville fange Emmas interesse – men det har den. Historien er blevet læst igen og igen, både som højt læsning og så sidder Emma selv og “læser” bogen, imens hun kigger på de flotte illustrationer. Vi har også talt lidt om historiens budskab, som er, at man skal øve sig for at blive god til noget og desuden aldrig give op.

• Funktionalitet: 5 ud af 5
    Det er nemt for Emma selv at kigge og bladre i bogen. Det er en hardback og siderne er tykke, ikke sådan ‘baby-bog’ tykke, men de kan holde til, at man bladrer lidt “hårdt.” Det, der fanger Emma mest i bogen, er de flotte illustationer. Tegningerne er enkle, men alligevel detaljerede. Den fine lilla farve på forsiden og grisen – der rent faktisk ligner en gris – appellerer til at kigge nærmere på bogen.
  • Nødvendighed 4 ud af 5
    Sammenlignet med så mange andre bøger, har denne bog både en god historie og et fint budskab – giv aldrig op! Heller ikke selvom ingen tror på dine evner. Dog synes jeg, at det er ærgerligt, at Rosa, som grisen hedder, ikke får opbakning hjemmefra. Hendes far bliver vred, fordi hun ønsker at danse og så pjækker hun fra skole – et lidt ærgerligt budskab, synes jeg.
  • Kvalitet 4 ud af 5
    Bogen er efterhånden blevet bladret i, en del gange uden slitage. Den blanke forside fik allerede første dag en del overfladiske ridser og flere er kommet til, men den har heller ikke fået lov til at stå i reolen ret lang tid ad gangen. Fortællingen er dog ikke så lang og jeg synes, der mangler et naturligt ‘flow’ i måden historien bliver fortalt på. Det er naturligvis en børnebog, men min Emma på to år, vil sagtens kunne holde koncentrationen til flere siders fortælling om den søde lille Rosa.
  • Pris 3 ud af 5
    Prisen for bogen er 149,95 kr, og den er på mange måder rimelig. Når man kigger på illustrationerne, designet og opbygningen, synes jeg, at prisen er helt fair. Men isoleret set på historien, er det måske lidt til den dyre side, da der heller ikke er vildt mange sider.

Camamamilla

Camamamillas datter med bogen ‘Grisen der gerne ville danse ballet’.
Sludrechatollet Sille på tre år og læsehesten (undertegnede) har sammen testet Isabel Søndergaards skønne børnebog “Grisen der gerne ville danse ballet”. Vi er begge kommet til, at holde af bogens hovedperson, grisen Rosa, der drømmer om, at blive ballerina. Hun er elskelig, modig og så er hun også vild med glimmer. Det er en god og vigtig fortælling om at turde skille sig ud, følge sine drømme og at man aldrig skal give op. Man kan, hvad man vil! Et budskab, som jeg gerne vil give videre til mine børn.
  • Funktionalitet 4 ud af 5
    Udvendig har bogen et smukt cover og nogle skønne illustrationer. Indvendig er den underholdende, tankevækkende og skaber grundlag for en masse gode samtaler – en perfekt børnebog! Sille er opslugt af grisen Rosa og hendes balletrejse fra start til slut, og hun er vild med billederne i bogen. Hun identificerer sig helt sikkert med den danse-elskende gris.
  • Nødvendighed 4 ud af 5
    Den slags bøger, der formidler vigtige og relevante emner på børneniveau, de er altså meget nødvendige i min optik! Jeg elsker, at bogen inspirerer til at turde gå sine egne veje, forfølge sine drømme og kæmpe for at blive dygtig. Sille elsker bogen, og for hende har den fået status som en af favoritterne.
  • Kvalitet 5 ud af 5
    Bogens kvalitet er i top med sit solide hardback cover og tykke sider. Den kan sagtens holde til at blive læst igen og igen, også selvom børn jo nogle gange kan være lidt hårdhændede. De tykke sider i bogen gør, at den er nem at bladre i, selv med lillebror på skødet
  • Pris 3 ud af 5
    Prisen på bogen er 149 kr, hvilket er fair. Men jeg synes, det alligevel er lidt i den høje ende for en børnebog, når man sammenligner med lange romaner mm. Dog ville jeg ikke tøve med at købe bogen som gave til nogle af de små piger, vi har i vores liv.

En Mors Liv

Johan og storesøster kigger på bogen sammen

Grisen der så gerne ville danse ballet er en sød lille historie, der handler om at skille sig ud. Det handler om at have mod til at være anderledes, men den handler også om, at hvis man øver sig nok, så kan man alting.  Det er nogle fine små pointer at putte ind i en børnebog.

• Funktionalitet 5 ud af 5
    Bogen har en god størrelse, den er lige præcis så stor, at billeder og tekst kan få god plads, men samtidig er den ikke større, end at man nemt kan sidde med et barn på skødet, mens man læser og samtidig kan bladre uden problemer. Bogens tegninger er skønne og detaljerede, og giver anledning til mange små snakke om sjove detaljer. Det hårde omslag og de lidt glatte sider, gør også bogen nem at bladre i for små hænder. Historien er skrevet let læseligt og legende, og der er en god dynamik i fortællingen, så bogen er let at læse højt.
  • Nødvendighed 5 ud af 5
    Historien går rent ind, herhjemme, fordi Johans sygdom, betyder, at han ser anderledes ud, og det er han nødt til at lære at håndtere. Derfor, er det så fint, med bøger som denne, der kan fortælle ham, at det faktisk er sejt og modigt, at skille sig ud, og at det faktisk ikke handler om, hvordan man ser ud (eller hvem man er), hvis man bare gør sit bedste. Bogen får 5 for nødvendighed, fordi vi elsker gode historier herhjemme, og fordi budskabet er helt perfekt.
  • Kvalitet 5 ud af 5
    Det er en rigtig fin kvalitet, siderne er glatte og tykke, og gør det nemt at håndtere bogen, selvom man har barn/børn på skødet.  Den virker ret solid, hvilket er et plus, fordi Johans nedsatte finmotoriske evner gør, at han virkelig tester bøgernes holdbarhed. Et lille bitte minus er dog, at der hurtigt ses fedtfingre på omslaget.
  • Pris 4 ud af 5
    Med en pris på 149.95 kr rammer bogen rimeligt meget midt i prissegmentet for denne type bøger, derfor synes jeg, det er en rimelig pris.

Den samlede vurdering af Grisen der gerne ville danse